Aangeleverd door: | Evert Hardendood |
Modelinformatie: | Tijdens het bouwen van mijn laatste model, de verkeerssymulator, liep ik tegen een probleem aan waarvan ik vermoed dat andere bouwers hier ook regelmatig mee geconfronteerd worden. Ik doel hier op het kettingspannen. Dit lijkt eenvoudig; bij een ketting die te slap staat gewoon een schakel minder, en bij een te strakke ketting een schakel erbij. Het is misschien vreemd, maar ondanks het kleine verschil van zo`n schakeltje kan het net te veel of juist te weinig zijn. De eenvoudigste oplossing is natuurlijk gewoon de gehele motor iets te verschuiven, wat in veel modellen goed mogelijk is . Wie echter een beetje professioneel bezig is zal hier geen genoegen mee nemen, immers; na verloop van tijd zal de motor kunnen verschuiven. Een tweede oplossing is het "stoeien" met bouwstenen 5 of 7,5. Helaas krijg je dan weer vaak met het eerder genoemde probleem van net te strak of te los te maken. De enige, echt afdoende oplossing, vinden we terug in vele machines. Daar wordt vaak gebruik gemaakt van traploos instelbare kettingspanners. (ook wel toegepast bij snaar of riemaandrijvingen) Daarbij kan of de gehele motor, inclusief de transmissie, of de ketting (of snaar) traploos versteld worden. |
Gepubliceerd in Clubblad: | maart 2003 (editie 2003-1) |
Modellen
Tip: Kettingspanner
- Details
- Hits: 4318